17. MIĘDZY DAWANIEM A DAWANIEM SIEBIE ZNAJDUJE SIĘ PRAWDZIWA OFIARA (część czwarta i ostatnia)
W starożytnej ofierze ofiara zastępowała winnego, więc w miejsce mojego grzechu ofiarowywałem kozła i moja wina zostawała anulowana (psychiczna kaucja). Jest to bardzo smutne, ponieważ ofiara rozumiana w ten sposób polega na wyròwnaniu rachunkòw, na wymianie, na targowaniu się o boską łaskę, a Bóg przeobraża się w nikczemnego i małostkowego pana dusz skąpych, tchórzliwych i złych. Jezus był przeciwny temu duchowemu handlowi, dlatego głosił: "Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary” (Mt 9;13). Nie wystarczy, aby dać coś w zamian, należy złożyć ofiarę z siebie (nie wybierać ofiary w swoje miejsce), być na swoim miejscu, zapłacić miłością, własną odmianą. Jung także postrzega ofiarę w ten sposób: tam, gdzie psychoanaliza mówi o symbolicznej kastracji, Jung mówi o ofierze. Nie musimy nikogo zastępować - nawet Jezus nie musi zająć naszego miejsca i umrzeć za nas (to jest duchowa kastracja), ale musimy znaleźć siebie samego, aby dojść do świętości (sacri-fatum). Posłuszeństwo, na przykład, nie jest ofiarą, aby spełnić wolę kogoś innego, ale by być w zgodzie z samym sobą, i aby to osiągnąć musimy siebie poznać, musimy siebie poświęcić, aby umrzeć (dojrzeć) w jakiś sposób do tego, że jesteśmy Bogiem w tym stopniu, w jakim czynimy to, co jest święte (sacri-fattum = poświęcenie = robić rzeczy dobre i święte). W ten sposób Bóg Ojciec nie poświęca swego Syna, ale poświęca siebie, ofiaruje siebie i ukazuje się w Synu, umierając nawet w Chrystusie, kochając i wybaczając temu samemu Bogu nie będącemu w stanie dotrzeć do serc ludzi. Z tej perspektywy można zrozumieć lapidarne stwierdzenie Junga: (Liber Novus, cytat ze str. 338) „Bóg pojawia się jako nasza choroba, z której musimy się wyleczyć ... ponieważ On jest ròwnież naszą najpoważniejszą raną”. Na Wschodzie mawiano:" jeśli znajdziesz Buddę, zabij go" - to samo odnosi się do pierwotnej ofiary Boga, który w nas mieszka; poświęcić Go oznacza doprowadzić do narodzin Jego ludzkiej formy: misterium ucieleśnienia się Chrystusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz