Gandhi










Na ziemi jest dość wszystkiego, by zaspokoić potrzeby wszystkich ludzi, lecz nie dość, by zaspokoić łakomstwo nielicznych.











Człowiek, ktòry się modli, będzie żył w harmonii z samym sobą i całym światem; człowiek zajmujący się sprawami tego świata, a mający serce nieskłonne ku modlitwie, będzie nędznikiem i sprawi, że ròwnież świat stanie się nędzny.












Na całym świecie istnieje tylko jeden tyran, ktòrego akceptuję - mòj głos wewnętrzny.












Ten, kto spròbował magii modlitwy, może pozostawać bez pożywienia przez wiele dni, ale nie może wytrzymać chwili bez modlitwy. Bez modlitwy nie ma wewnętrznego spokoju.








Nauka, że w bitwie jaką toczymy w naszym życiu można z łatwością zwycieżyć miłością przeciw nienawiści, prawdą przeciw kłamstwu, a negacją przemocy przeciw przemocy, powinna być głòwnym elementem w edukacji dziecka.









Tylko uczynki mają znaczenie. Nasze myśli, nawet wtedy, gdy są bardzo dobre, pozostają fałszywymi perłami jeżeli nie wdrożymy ich w życie. Bądź sam w sobie zmianą jaką chciałbyś zobaczyć na świecie.





Wszyscy w codziennym życiu, świadomie i nieświadomie, reagujemy względem siebie nawzajem w sposòb nieagresywny. Wszystkie grupy społeczne oparte na zdrowych fundamentach społecznych uznają Prawo o Nieagresji. Zauważyłem, że życie potrafi przetrwać nawet w samym centrum zniszczenia, więc musi istnieć prawo silniejsze od zniszczenia.





Ten kto jest nieusatysfakcjonowany tym co posiada, stanie się niewolnikiem własnych pragnień. A nie ma większego niewolnictwa niż to, ktòre dotyczy naszych pragnień. Wszyscy myśliciele ogłosili już z dachòw wiedzy, że człowiek może stać się swoim największym wrogiem, nie tylko przyjacielem. Decyzja: czy być wolnym, czy być niewolnikiem leży w naszych rękach. I to co dotyczy jednostki dotyczy ròwnież społeczeństwa.










Ten, kto twierdzi, że religia nie ma nic wspòlnego z polityką, nie wie co oznacza słowo "religia".

















Istnieje sławne, klasyczne powiedzenie, ktòre stało się już prawie przysłowiem...Mòwi ono, że człowiek nie czujący w sobie muzyki jest albo ascetą, albo bestią.








Artystyczne jest to, co prowadzi człowieka o krok dalej na scieżce moralności i daje człowiekowi wyższe uczucia. Jeżeli sztuka degraduje go na płaszczyźnie etycznej, nie jest to sztuka ...lecz obsceniczność.








Mężczyzna powinien nauczyć się przyznawać miejsce kobietom. Kraje czy społeczności, w ktòrych kobiety nie są honorowane, nie mogą być uznane za cywilizowane.
Kobieta jest z natury bardziej skłonna do poświęceń. Dlatego nieagresja w jej oczach jest łatwiejsza do zrealizowania.




Myślę, że demokracja i duch wojskowy są definicjami wykluczającymi się wzajemnie. Demokrata nie pokłada zaufania w sile broni, ktòrą jego kraj może zademonstrować światu, lecz pokłada zaufanie w sile moralnej, ktòrą jego kraj może zaoferować światu.







Ponieważ nigdy nie będziemy myśleć w ten sam sposòb i skazani jesteśmy na oglądanie prawdy we fragmentach i z ròżnych punktòw widzenia, regułą naszego życia powinna stać się obopòlna tolerancja. Sumienie nie jest takie samo dla wszystkich. Podczas gdy sumienie jest świetnym przewodnikiem dla indywiduum, narzucanie tego samego sposobu prowadzenia się innym ludziom byłoby nieznośnym pogwałceniem ich sumienia i wolności.







Kto nie pracuje a je,
jest po prostu złodziejem.











Racjonaliści są zachwycający, ale racjonalizm jest okropną chwilą, gdy ogłasza się wszechmogącym. Przypisywanie wszechmocy rozumowi jest przykładem bałwochwalstwa podobnego adoracji drewna czy kamienia z powodu wiary, że jest on Bogiem.






Małżeństwo w celu zaspokojenia seksualnego apetytu nie jest małżeństwem. Jest żądzą. Małżeństwo jest rzeczą naturalną i uznawanie go w jakikolwiek sposòb za upokarzające jest błędem. Idealnie jest patrzeć na małżeństwo jak na sakrament. Małżeństwa rodzące się z chęci służby we dwoje przynoszą błogoslawieństwo. Te zaś, ktòre zawiązują się dla osobistej satysfakcji, nie są do końca godne. Ideałem, w ktòry mierzy małżeństwo jest związek duchowy poprzez związek fizyczny. Ludzka miłość objawiająca się w małżeństwie ma być podwaliną prawdziwej miłości duchowej.






Niezliczeni ludzie jedzą tylko po to, by zaspokoić podniebienie, ale odżywianie się nie staje się przez to obowiązkiem. Bardzo niewielu odżywia się, aby żyć, ale to nie oni są tymi, którzy naprawdę znają prawo żywienia się. Podobnie jest z małżeństwem; pobierają się naprawdę tylko ci, ktòrzy chcą naprawdę doświadczyć czystości i świętości związku małżeńskiego, odnajdując wpisaną weń boskość.









Ludzkość może uwolnić się od przemocy jedynie poprzez zaniechanie przemocy. Nienawiść może być zwyciężona jedynie przy pomocy miłości. Odpowiadając nienawiścią na nienawiść doprowadzamy do wzmożenia się nienawiści.















Skłonność człowieka do oszukiwania samego siebie jest nieskończenie większa od zdolności do oszukiwania innych ludzi.










Miłość nigdy nie prosi, zawsze daje. Miłość wszystko znosi, nie czuje urazy, nie syci się zemstą. Wychowanie powinno odnowić się w imię miłości do stworzenia nowego świata.





Człowiek odznacza się wyższością nad bestią, gdyż - w przeciwieństwie do bestii - jest zdolny do powściągliwości i poświęcenia. Człowiek nie jest ani samym intelektem, ani samym zwierzęcym ciałem, ani samym sercem i duszą. Aby skomponować człowieka w jedną całość, potrzebny jest udział wszystkich trzech składnikòw. Człowiek nie jest bestią. Wzniòsł się na wyżyny po wielokrotnych narodzinach w formie zwierzęcej. Narodził się, aby stać w pozycji pionowej, nie po to, by "chodzić na czterech" czy pełzać. Odległość dzieląca bestialstwo od człowieczeństwa jest już tak wielka jak odległość dzieląca materię od duszy.


Nieposluszeństwo, by było cywilizowane, powinno być szczere, pełne respektu, nie może prowokować, musi opierać się na jakiejś podstawie wchłoniętej z jasnością, nie może być kapryśne, a przede wszystkim nie może zrodzić się z żadnego zła czy nienawiści. Demokracja załamie się, jeżeli będzie utrzymywana przy pomocy więzòw. Demokracja może istnieć jedynie wtedy, gdy jej podstawą jest zaufanie. Demokracja zdyscyplinowana i oświecona jest najpiękniejszą rzeczą na świecie. Demokracja pełna uprzedzeń, niewiedzy i zabobonòw wywoła chaos i stanie się źròdłem samozniszczenia.




Siła miłości jest siłą duszy i prawdy. Zazwyczaj ludzie nie są w stanie zobaczyć Piękna Prawdy, przeciętny człowiek oddala się od niej stając się niewidzącym. Prawdziwa sztuka rodzi się za każdym razem, gdy ludzie dostrzegają Piękno Prawdy. Wiara nie może być opowiedziana, musi być przeżyta. Wtedy tylko może się rozprzestrzenić.









Wolność nigdy nie ma zbyt wygòrowanej ceny. Jest oddechem życia. Czego nie oddałoby się za życie?
Wolność zewnętrzna, jaką uda nam się zdobyć, będzie proporcjonalna względem wolności wewnętrznej, jaką uda nam się w sobie wypracować. I jeżeli to jest prawidłowa wizja wolności, musimy skoncentrować się głòwnie na naszych wysiłkach w stronę reformy wewnętrznej.








Spraw, by twoje myśli były pozytywne,
bo myśli stają się słowami.
Spraw, by twoje słowa były pozytywne,
bo słowa stają się zachowaniami.
Spraw, by twoje zachowania były pozytywne,
bo zachowania stają się przyzwyczajeniami.
Spraw, by twoje przyzwyczajenia były pozytywne,
bo twoje przyzwyczajenia staję się wartościami.
Spraw, by twoje wartości były pozytywne,
bo twoje wartości stają się twoim przeznaczeniem.











Kto nie ma w sobie dużej dozy pokory, nie odnajdzie prawdy. Jeżeli chcecie zanużyć się w oceanie prawdy, musicie stać się nikim.











Najwyższa forma wolności wymaga największej dozy dyscypliny i pokory. Wolność wywodząca się z dyscypliny i pokory nie znajdzie przeciwności.
Nieokiełznana licencja na wolność jest oznaką wulgarności względem siebie i bliźnich.









Są rzeczy, dla ktòrych jestem gotòw umrzeć, ale nie ma takiej rzeczy, dla ktòrej byłbym gotòw zabić.




Niestosowanie przemocy jest niezmiennym credo. Należy wdrażać je w samym środku przemocy szalejącej wokół. Niestosowanie przemocy wobec osòb nieagresywnych nie jest zasługą. W istocie, trudno jest stwierdzić, czy jest to właśnie niestosowanie przemocy. Niestosowanie przemocy w dynamicznym stanie rzeczy oznacza świadome cierpienie. Nie skłania człowieka do uległego podporządkowania się woli złego, ale do przeciwstawienia się duszy woli tyrana. Stosując się do tego prawa, człowiek może kwestionować przemoc niesprawiedliwego imperium w obronie swojego honoru, religii, duszy i stworzyć podstawy do upadku tego imperium lub jego regeneracji. Brak wspòłpracy jest walką aktywną, bardziej aktywną niż opòr fizyczny czy przemoc. Bierny opòr jest definicją mylną. Brak wspòłpracy nie jest działaniem pasywnym, nie może być ukarany, więc przez to nie może opierać się na gwałcie czy nienawiści. W tym znaczeniu brak wspòłpracy jest pròbą przebudzenia mas do poczucia własnej godności i potęgi. Można tego dokonać jedynie porzez umożliwienie masom zrozumienia, że nie trzeba obawiać się brutalnej siły, gdy ma się świadomość posiadania w sobie duszy. Niestosowanie przemocy powinno być wszechobecną wiarą. Nie można być pokojowym w jednym działaniu, a gwałtownym w innym. Niestosowanie przemocy, podobnie jak miłość, powinny rozpocząć się w domu. Niestosowanie przemocy jest siłą dostępną dla wszystkich - dzieci, młodzieży, kobiet i osób dorosłych - pod warunkiem, że mają żywą wiarę w Boga miłości i żywią tę miłość ròwnież względem całej ludzkości. Braku przemocy, traktowanego jako prawo życia, nie powinno stosować się jedynie do działań w izolacji, lecz musi on przenikać całe nasze istnienie. Niestosowanie przemocy jest końcem wszystkich religii. Niestosowanie przemocy nie może być przedmiotem nauczania poprzez słowa. Tylko łaska Boga może zapisać ją w naszych sercach w odpowiedzi na szczere modlitwy. Niestosowanie przemocy jest silną bronią. U ludzi słabych może z łatwością zmienić się w hipokryzję. Strach i miłość są pojęciami sprzecznymi. Miłość potrafi dokonać ofiary nie prosząc o nic w zamian. Miłość walczy przeciwko światu i samej sobie i jako ostatnia triumfuje nad każdym innym uczuciem.








Wszyscy chcielibyśmy zbiorowego, cywilnego nieposłuszeństwa. Ale nie może być ono wynikiem przymusu. Musi być spontaniczne, aby zasłużyć na imię i sukces.














Bądź sam sobie zmianą, ktòrą chciałbyś zobaczyć na świecie.





Modlitwa jest jedyną drogą do zaprowadzenia pokoju i ròwnowagi w naszych codziennych czynnościach. Zaopiekuj się tą niezwykłą prawdą, a wszystko inne ułoży się samo. Skoryguj jeden narożnik obrazu, a pozostałe ułożą się automatycznie w jedną całość. Modlitwa jest kluczem poranka i ryglem wieczoru. Modlitwa jest pierwszą i ostatnią lekcją pełnej odwagi sztuki poświęcenia się w ròżnych sytuacjach życiowych i lekcja ta ma sprawdzić się w obronie wolności i honoru własnego narodu. Modlitwa nie jest możliwa jeżeli nie mamy w sobie wiary w istnienie Boga w naszych sercach. Modlitwa potrzebna jest, by pamiętać o Bogu i oczyścić serce. Może zostać odbyta ròwnież w kompletnej ciszy.







Otrzymujemy prawo do surowego krytykowania drugiego człowieka tylko wtedy, gdy udało nam się przekonać go o naszym przywiązaniu i wierności naszej opinii, oraz gdy jesteśmy pewni, że nie będzie irytował nas brak akceptacji względem naszej krytyki.
Innymi słowy, aby krytykować, należy posiąść pełną miłości umiejętność, intuicję i tolerancję absolutną.












Religia, ktòra nie bierze pod uwagę problemòw praktycznych i nie pomaga w ich rozwiązaniu, nie jest religią. Religia wiąże człowieka z Bogiem i człowieka z człowiekiem.













Szczęście jest wtedy, gdy to, co myślisz,
to, co mówisz i to, co robisz
jest w harmonii.











Macie godziny, ale nigdy nie macie czasu.



















Każda osoba, z którą się spotkasz, jest w czymś od ciebie lepsza; tego się naucz...












Człowiek, który nie jest w zgodzie z samym sobą, będzie żył w stanie wojny z całym światem.


obraz: Pawel Kuczynski







Nauczyliśmy się godzić wolność jednostki z ograniczeniami społecznymi.

Spontaniczne podporządkowanie się ograniczeniom społecznym ze względu na całe społeczeństwo wzbogaca zarówno jednostkę, jak i społeczeństwo, którego jest członkiem.




N






Słowa, które pochodzą z czystego serca, nigdy nie są wypowiedziane na próżno.










Wy i ja jesteśmy jednością.
Nie mogę zrobić wam krzywdy nie raniąc siebie.














Nie pozwolę nikomu przechadzać się w moim umyśle brudnymi stopami.


















Siła nie pochodzi od sprawności fizycznej. Pochodzi od niezłomnej woli.













Kiedy wpadam w rozpacz, przypominam sobie,
że w całej historii zwyciężała zawsze prawda i miłość.
Byli tyrani, byli zabójcy
i chwilami wydają się niezwyciężeni, ale w końcu upadają.
Pamiętaj o tym zawsze.









Musimy postępować w stosunku do ostatnich tak, jak chcielibyśmy, aby świat postępował w stosunku do nas. Musimy jak najlepiej wykorzystać czas wolny. Musimy stać się zmianą, którą chcemy zobaczyć. Tam, gdzie jest miłość, jest także Bóg, a tam gdzie jest strach, nie ma religii. Musicie nauczyć ludzi pracy własnymi rękami i zrozumienia poczucia godności w pracy. Lepiej wyznać swe błędy: poczujemy się silniejsi. Podczas modlitwy lepiej jest mieć serce bez słów niż słowa bez serca.





Bóg nie jest osobą. Prawda jest taka, że Bóg jest Energią. On jest Esencją życia. Jest czystym i niepokalanym sumieniem. Jest wieczny. A jednak, o dziwo, nie każdy jest w stanie znaleźć pożytek lub schronienie w żywej obecności, która przenika wszystko.
Bóg nie jest kimś spoza nas lub kimś daleko od Wszechświata. On przenika wszystko i jest wszechwiedzący, a także wszechmocny. Nie potrzebuje pochwał ani błagań. Będąc immanentnym we wszystkim, słyszy wszystko i czyta nasze najskrytsze myśli. Mieszka w naszych sercach i jest bliżej nas niż paznokcie naszych palcòw.


Wierzę, że nie jestem w stanie nienawidzić. Przez długą dyscyplinę opartą na modlitwie starałem się kochać wszystkich przez co najmniej czterdzieści lat. Nie wierzę w tych, którzy mówią innym o swojej wierze, zwłaszcza jeśli chodzi o nawrócenie. Wiara nie dopuszcza słów. Musimy to przeżywać i tylko wtedy może się zdarzyć, że rozprzestrzeni się sama z siebie.




Etymologicznie "religia" oznacza „to, co wiąże”.
Podstawowe znaczenie jej odpowiednika w sanskrycie (Dharma) brzmi „to, co wspiera”.
Wsparcie udzielane przez religię jest niezrównane.
Ale podstawą wszystkiego jest fundamentalna moralność. Kiedy moralność jest wcielona w żywą istotę, staje się religią, ponieważ wiąże ją, wspiera, pociesza w czasie próby.








Brak przemocy nie jest suknią, którą możemy założyć i zdjąć, kiedy tylko zechcemy. Żyje on w sercu i musi być nieodłączną częścią naszej istoty.






Modlitwa nie potrzebuje słów. Sama w sobie jest niezależna od jakiegokolwiek wysiłku sensorycznego. Nie mam najmniejszych wątpliwości co do tego, że modlitwa jest nieomylnym sposobem oczyszczenia serca z namiętności. Ale musi łączyć się z najwyższą pokorą. Modlitwa nie jest leniwą rozrywką dla starszych pań. Właściwie zrozumiana i stosowana jest najpotężniejszym narzędziem działania.




Poświęcamy to ogłoszenie szaleńcom,
nonkonformistom,
rebeliantom,
wichrzycielom,
wszystkim tym, którzy widzą rzeczy inaczej.
Nie lubią zasad, zwłaszcza przepisów,
i nie szanują status quo.
Możecie ich zacytować, nie zgodzić się z nimi,
możecie ich wychwalać i dyskredytować.
Ale jedyne, czego nie możecie zrobić, to ich zignorować.
Ponieważ mogą zmieniać rzeczy.
Wyobrażają sobie, tworzą, inspirują,
stymulują postęp ludzkości.
I może naprawdę muszą być trochę szaleni.
W przeciwnym razie jak mogliby stanąć przed pustymi puszkami
i zobaczyć dzieło sztuki?
Albo usiąść w ciszy, by wysłuchać piosenki,
która nigdy nie została napisana?
I podczas gdy ktoś może nazwać ich szaleńcami,
my widzimy w nich geniusz.
Ponieważ tylko ci, którzy są wystarczająco szaleni,
by myśleć, że można zmienić świat,
zmieniają go naprawdę.

Z eseju Mahatmy Gandhiego



STRòJ GANDHIEGO - anegdota

Podobno Gandhi został zaproszony do udziału w kongresie, na ktòry stawił się ubrany w swòj zwyczajny, biały ubiòr z nieodzownym kijem podròżnym. Ze wzgledu na jego aspekt zewnętrzny wzięto go za włòczęgę i odmòwiono wstępu na spotkanie z politykami.
Gandhi oddalił się bez słowa protestu, by przygotować prezent dla uczestnikòw kongresu. Wysłał im pięknie opakowany elegancki garnitur, koszulę i buty - słowem ubiòr, ktòrego od niego oczekiwano - z kròtką informacją:
"Jeżeli stròj ma dla was znaczenie, porozmawiajcie z tym, co znajduje się w środku; a jeżeli ktoś chce porozmawiać ze mną i usłyszeć co mam do powiedzenia, niech przyjdzie do mnie."






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz